أصدرت المفوضية الاوروبية بيانا حول الأحداث في السودان جاء فيه:
ان ردة فعل الحكومة السودانية واستخدام القوة من أجهزتها الأمنية واطلاق النار ضد المدنيين أدت الى اصابات متزايدة خلال الايام القليلة الماضية. أضف لذلك التقارير التي كشفت استخدام الغاز المسيل للدموع ضد الكوادر الطبية في مستشفى امدرمان. لهذا نقول إن على السلطات السودانية أن تحترم حقوق التجمع والتظاهر وحرية التعبير عن الرأي التي تكفلها القوانين الدولية.
عليه نهيب بكل الأطراف أن تمارس ضبط النفس وعدم اللجوء للعنف مجددا بما يضمن الاستقرار وعدم التصعيد. ونتوقع فورا من السلطات السودانية اطلاق سراح كل الصحافيين، اطلاق سراح المعتقلين من اعضاء المعارضة، اطلاق سراح المدافعين عن حقوق الانسان وكل الذين تم اعتقالهم بصورة عامة خلال هذه التظاهرات. كما تتوقع المفوضية اجراء تحقيقات مكثفة ودقيقة حول الملابسات التي أدت الى كثير من حالات القتل والتنكيل بالمتظاهرين.
وفي هذا الاطار فان المفوضية الاوروبية ستتابع وترقب بكل دقة مسارات التحقيق التي ستتخذها اللجنة التي شكلتها الحكومة لتقصي الحقائق حول ما وقع من قتل واعتقالات واصابات.
كما تهيب المفوضية الاوروبية بأن الوضع الراهن في السودان يستدعي تطبيق اصلاحات سياسية واقتصادية لمعالجة المظالم التي وقعت على عموم الشعب السوداني.
وتُذَكِّر المفوضية الاوروبية أن ما ستتخذه حكومة السودان من اجراءات في اطار هذه الاصلاحات المرجوة، سيحدد اسس العلاقات المستقبلية بين الحكومة السودانية والمفوضية الاوروبية.


Please see attached a statement by the EU High Representative

Statement by the Spokesperson on the ongoing protests in Sudan – 11 January 2019
The response by the government of Sudan to the continuing protests in various parts of the country such as the use of force by security forces against civilians - including the use of live ammunition - has led to further casualties over the last few days. Furthermore, teargas has been reportedly used against medical personnel and patients in Omdurman hospital.
Sudanese authorities are expected to ensure the right for freedom of assembly, association and expression, in accordance with international laws. All sides should exercise restraint and abstain from any further violence in order to de-escalate the situation.
We expect the Sudanese government to release all journalists, members of the opposition, human rights defenders and other protesters arbitrarily detained and to conduct a thorough investigation into recent deaths and abuses. In this context, the investigation committee announced by the Government should ensure accountability and will be closely monitored.
The implementation of much-needed political and economic reforms remains crucial to address grievances expressed by the population of Sudan.
The actions of the government of Sudan in this respect will have an impact on our bilateral phased engagement.
https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-Homepage/56405/statement-spokesperson-ongoing-protests-sudan_en

EU Press Team
Political, Press and Information Section
Delegation of the European Union to Sudan
Address: Al Gamhoria Street,Block 1B, Plot 10, Khartoum, The Sudan
Telephone: + 249 183 799393 (Extension 102) Fax: + 249 183 799391, Section Mobile: +249 900 905 577
Note: The Delegation is open Sunday to Thursday from 08:00 am to 04:00 pm
Email: عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته. Section Email: عنوان البريد الإلكتروني هذا محمي من روبوتات السبام. يجب عليك تفعيل الجافاسكربت لرؤيته.
Website: https://eeas.europa.eu/delegations/sudan_en Facebook: European Union in Sudan Twitter: EU in Sudan
//////////////////////////